Deel dit artikel:

Treinverkeer zit scheepvaart dwars

Het Watersportbond maakt zich zorgen over de intensivering van de dienstregeling tussen Leeuwarden en Zwolle. Vanaf december rijden er vier treinen per uur naar Zwolle. De spoorbrug over het Van Harinxmakanaal kan daardoor minder vaak open voor het scheepvaartverkeer, zegt Johan Woudstra van het Watersportverbond.

Onlangs heeft het regioteam Groningen/Drenthe in overleg met regioteam Fryslân een officiële zienswijze aan de minister gestuurd en gevraagd de bestaande openingstijden van de brug te handhaven.

Er zijn meer punten van zorg, zegt Woudstra. Bijvoorbeeld het hardvaren op het Burgumer Mar. “Als Watersportverbond zijn we niet tegen hardvaren, maar de Burgumer Mar is voor hardvaren te klein. Op bijvoorbeeld de Snitser Mar, die drie keer zo groot is, kan het wel.”

Het Watersportverbond volgt ook de discussie in de Friese Staten over de vaarwegen naar Drachten en Heerenveen met belangstelling. De provincie wil een deel van het Van Harnixmakanaal en de vaarweg naar Heerenveen verbreden, maar de vaarweg naar Drachten toe niet. Dit zou volgens de provincie te duur zijn. Terherne heeft al geprotesteerd tegen de plannen van de provincie. Grote schepen zouden door de plannen van de provincie door het dorp heen moeten. Statenleden vinden dat de provincie hierbij niet alleen moet kijken naar het economisch effect. De gevolgen voor recreatie en toerisme moeten ook goed onderzocht worden volgens de Statenleden.

Klik hier voor het laatste nieuws uit regio Fryslân.

Bron afbeelding: Serge Vinkenvleugel/TV Drenthe

naar boven