Deel dit artikel:

Update Certificaat van Onderzoek (CvO), mag u straks ook niet meer met uw boot varen?

Het Watersportverbond heeft de afgelopen tijd een paar keer aandacht besteed aan de overgangsregeling uit de Binnenvaartwet met betrekking tot het verplichte Certificaat van Onderzoek (CvO) voor grote pleziervaartuigen. De afmetingen van een pleziervaartuig bepalen of het schip gecertificeerd moet worden. Er zijn twee criteria. Wanneer het schip valt onder één van deze criteria dan moet het schip worden gecertificeerd.

1. Vaartuigen met een lengte (L) van 20 meter of meer
- Lengte (L) over de stevens, zonder aangehangen roer, boegspriet of zwemplateau.

 

2. Vaartuigen waarvan het product van de lengte (L), breedte (B) en diepgang (T) meer dan 100 m3 bedraagt
- Lengte (L) over de stevens
- Maximale breedte (B) op de huid
- Maximale diepgang (T) op zoet water, zonder kiel of hak en met volle tanks

 

Let op: Het product van L x B x T is niet hetzelfde als de werkelijke waterverplaatsing van het schip of de waterverplaatsing welke in de meetbrief van het schip staat. De grote van het product van L x B x T dient u zelf te bepalen. Onderstaande afbeelding verduidelijkt welke maten er precies genomen moeten worden bij de berekening van het volume product L x B x T.

 

Is uw pleziervaartuig korter dan 20 meter maar wel een fors schip? Dan is het toch wijsheid om snel een inhoudsberekening te maken voordat u in de problemen komt. Er kan namelijk een vaarverbod voor uw boot dreigen. Kleine schepen van bijvoorbeeld 14,95 x 4,60 x 1,50 = 103 m3 en 19,95 x 4,60 x 1,10 = 101 m3 moeten dus allebei een CvO hebben. Zeilschepen hebben mogelijk iets meer geluk met de berekening dan motorschepen, dus meten is weten.

 

Wat wordt er bij de certificering onderzocht:
• Casco sterkte en huiddikte  
• Stuurinrichting
• Vrij zicht
• Ankerinrichting
• Marifoon
• Gasinstallatie
• Brandveiligheid
• Reddingsmiddelen
• Manoeuvreereigenschappen
• Stabiliteit

 

Je kunt er vanuit gaan dat toch nog veel motor- en zeilboten en zeker de meeste varende woonboten voor 31 december 2018 een CvO moeten hebben. Tot dan kunnen ze onder de oude regeling nog een CvO krijgen, dat is een eenvoudiger regeling voor bestaande schepen. Daarna moeten ook die schepen voldoen aan de eisen voor een nieuw schip. Die eisen zijn zwaarder en de kosten om een schip aan de eisen voor een nieuw schip te laten voldoen hoger. De keuringsmogelijkheden zijn beperkt. Wacht niet te lang en neem contact op met een keuringsinstantie. De CvO inspectie dient te gebeuren door een erkend klassenbureau/keuringsinstantie. Dit wordt geregeld door de Inspectie Leefomgeving en Transport van het Ministerie van I&M.

 

Bekijk hier de lijst met goedgekeurde bureaus.
naar boven