Deel dit artikel:

Spoorbrug Kerstanjewetering toch op gewenste hoogte

9 januari 2017 - Varen door het Westland kenmerkt zich door een beperkte doorvaarthoogte van 1.80 meter. Een prachtig vaargebied dat vanaf Delft toegang geeft tot plaatsen als Schipluiden, De Lier, Vlaardingen en Maassluis. Ook biedt het doorgang naar de Nieuwe Waterweg, en vandaar door naar het zuiden.

Eind 2015 kreeg Pro Rail het idee om de spoorbrug over Kerstanjewetering op de grens Delft-Rijswijk bij Den Hoorn te gaan vervangen. Om de kosten te beperken werd de hoogte gesteld op 1.60 meter in plaats van de geldende 1.80 meter. De doorvaarthoogte door het Westland zou daardoor 20 cm lager worden dan nu. Dit zou voor verenigingen in bijvoorbeeld Maassluis en De Lier desastreus zijn omdat zij dan zouden worden gedwongen om méér via “groot water” om te varen. Tevens was het nadelig voor tal van ondernemers die van het vaarwater gebruik maken. Vanuit het “Expertisecentrum Water” in Delft is een actiegroep opgestart waarin het Watersportverbond ook actief heeft bijgedragen. Middels handtekeningen en petities is uiteindelijk steun en draagvlak gekregen. 

In december 2016 volgde het goede nieuws dat, mede op basis van de ingediende zienswijze van het Watersportverbond, het ontwerptracébesluit is aangepast. Op veler verzoek wordt in het plan de doorvaarthoogte van de spoorbrug over de Kerstanjewetering nu verhoogd naar 1.80 meter. Hoewel de procedure nog loopt kunnen we toch al wel spreken van een voorbeeld van hoe overheid, verenigingen en ondernemers kunnen samenwerken om een lastig dossier zich ten goede te laten keren.
Houd voor meer informatie deze website in de gaten!
naar boven